Intervjuu Anastassia Martsenkoga on tehtud 13.05.2010 kasutades Skype-programmi.
Anastassia (Nastja) rääkis mulle algatuseks kaasahaaravalt, kuidas ta üldse andragoogikat õppima asus. Esmalt oli see huvist põneva eriala vastu, hiljem, nagu intervjuust välja tuleb, õppimise motiiv muutus – Anastassia ütles, et andragoogika on saanud tema jaoks elupõhimõtteks, mitte ainult erialaks. Kui esialgseks eesmärgiks oli saada kõrgharidust, siis nüüd on eesmärk õppida õppima. Anastassia on eriaala valikuga väga rahul ja temast hoovab rõõmu tehtud valiku üle. Seda on tore kuulda, sest andragoog peaks olema inspireeriv ja säravate silmadega mõjutamaks inimesi enda ümber andma endast parimat.
Intervjueeritav on õpingute jooksul ületanud mitmeid raskusi – näiteks ei ole eesti keel tema emakeel ja ta mainib, et sellega seoses on ta kogenud suurt stressi ja pidanud pingutama, et teistega ühes tempos püsida. Kui ta aga ise raskusi ei mainiks, ei paneks neid tähelegi, sest tema väljendusoskus on üle keskmise hea. Sellest võib järeldada, et Anastassia on teinud enda arendamisel kõvasti tööd ja on isiksusena takistuste ületamisel sihikindel. Anastassia mainib ühena raskustest oma liigselt pehmet loomust, kartes, et ta ehk ei suuda anda piisavalt karmi tagasisidet. Arvan, et ta siiski ei jää hätta, sest tema vastustest võis aru saada, et ta on väga avatud inimene ja kui tal on midagi öelda, siis seda ta ka ütleb. Tagasiside eesmärk on tagasiside saaja motiveerimine, tema jätkuvale arengule kaasa aitamine, seega suudab Anastassia oma heatahtliku ja positiivse hoiakuga vältida olukorda, kus tagasiside saaja heitub tulemustest ja tekib vastuseis õppimise suhtes.
Intervjuust tuli välja ka, et kerge esinemishirm võõra kuulajaskonna ees on tal samuti. Siinkohal ütlen, et kerge hirm on ilmselt inimlik ja selle ületamisega tegelen ise ka. Kartust esinemise ees aitavad leevendada erinevad taktikad, näiteks soovitaksin lugeda Brita Lønstrupi raamatut Avatus täiskasvanute õpetamisel, kus on erinevaid kasulikke nõuandeid esinemiseks.
Anastassia on meie vestluse põhjal kahtlemata ennastjuhtiv õppija, sest ta on iseseisev, motiveeritud ja eesmärgikindel. Samas on ta efektiivne grupis tegutseja, grupiliikmetest on olnud tema isiklikus arengus väga palju kasu - koos on arenetud ja nende toetust tunneb Nastja oma sõnul tugevalt. Selleks, et grupiliikmete toetust tunda, peab ise olema tugev meeskonnamängija, järelikult on Nastja hinnatud ja usaldatav kaaslane (väga oluline andragoogi jaoks). Individuaalselt ütleb enda kui õppija kohta, et koostab alati ajakava enne kui hakkab midagi tegema, jälgib enda muutumist õppeprotsessis, hindab kriitiliselt oma õppimist ning analüüsib ennast õppijana. Iseseisvust ja ennastjuhtivale õppijale vajalikku vastutuse võtmist oma õpingute eest näitab ka välismaal õppimine, see nõuab suurt tahet, planeerimist, suhtlemisoskust. Ta ütleb, et õpingud väljaspool Eestit tegid teda õppijana tugevamaks ning enesekindlamaks, samuti omandas ta palju uut nii saadud sotsiaalsetest kui isiklikest kogemustest. Andragoogika eriala õpingute jooksul Eestis tundis ta suur rahuldust praktiliste ülesannete rohkuse üle, näiteks mainib ta õpirongi, selles projektis osalemist peab ta enda jaoks väga tähtsaks ja arendavaks koolitus- ja õpikogemuseks. Praktilisi ülesandeid soovitab ta õppekavva juurdegi lisada, mis annab tunnistust tema teotahtest ja aktiivsusest. Neid omadusi vajab iga andragoog.
Töötada soovib intervjueeritav koolitusfirmas, kuhu inimesed tulevad koolitusele mitte sellepärast, et neid saadetakse, vaid omal soovil. Selles ametis töötamine vajab erilist loovust ja initsiatiivikust, sest vaja on tihedas konkurentsis püsida ja pakkuda parimaid/huvitavamaid/laia ringi võimalikke koolitusi, et püsida tegijana turul. Kuna Eestis on sellised koolitusfirmad enamasti väikesed ja töötajana tuleb tegeleda firmas paljude erinevate ülesannetega, siis mina soovitaksin Nastjal lisaks olemasolevaile juurde saada, kas siis kursustel või iseseisvalt lugedes, majandus- ja müügialaseid teadmisi. Sotsiaalsete oskuste poole pealt on raske midagi lisaks soovitada, sest need on õpinguaastate jooksul vägagi hästi välja kujunenud. Anastassia on tänu õpinguaastatele inimestega suheldes enesekindlam, ei karda avaldada oma arvamust ning nagu ta ise ütleb: vaiksest grupiliikmest on saanud julge suhtleja. Enda edasist arendamist plaanib Nastja jätkata magistriõppes, samuti osaleb ta lähtuvalt isiklikust huvist erinevatel kursustel. On näha, et Nastja hindab elukestva õppe tähtsust ja plaanib ise aktiivseks õppijaks jääda.
Sooviksin veel lõpetuseks kommenteerida lisaks intervjuule ka muud suhtlust Nastjaga. Ta oskab väga hästi luua pingevaba ja toetava õhkkonna, näiteks iga temaga vahetatud e-maili lõpus soovib ta Jõudu! ning on nii enda ja kaaslase suhtes väga positiivselt meelestatud. Tänu oma isikuomadustele oskab ta andragoogina kindlasti luua motiveeriva õpimeeleolu, pakkuda õppijaile piisavalt toetust ja positiivset tunnet õppimise suhtes. Tema jaoks ei ole ületamatuid ülesandeid ning selle suhtumise annab ta edasi ka end ümbritsevatele inimestele. Mina sain sellest suhtlusest palju inspireerivat kaasa. Aitäh!
Saturday, May 22, 2010
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment