ENESEANALÜÜS KOOLITAJALESissejuhatus
Koolitaja eneseanalüüs ehk eneseabivahend koolitajale on mõeldud täiskasvanud õpetajatele, kes tegelevad koolituste ettevalmistamise, korraldamise ja läbiviimisega. Täiskasvanud õpetajate koolituse planeerimisel keskenduvad korraldajad koolitusprotsessi kavandamisel ja läbiviimisel enamasti küsimustele: kuidas juhtida koolitust ja kuidas õpetada täiskasvanuid? (Märja, Lõhmus, Jõgi 2003:133). Koolituse moodustavad seejuures järgmised tegevusetapid ning teemad: koolitusvajaduse väljaselgitamine ja analüüs; koolituse kavandamine ja läbiviimine; õpetaja kui esineja, suhtleja ja meetodite kasutaja; meetodite valiku põhimõtted; täiskasvanu kui õppija; õppimine täiskasvanueas; koolituse analüüs ja hindamine (samas). Nimetatud protsessi iseloomustab asjaolu, et koolitaja muutub seeläbi kompetentsemaks ja teadlikumaks. Selleks, et õppimisprotsessi kujundada, peab õpetaja oskama luua õppimist toetava ja soodsa keskkonna, eesmärgiga kaasata õppijaid õppimiseesmärkide sõnastamisse ja õppimisega seonduvate probleemide, võimaluste ja takistuste leidmisele (Märja, Lõhmus; Jõgi 2003:134). Seega on käesoleva praktilise töövahendi
eesmärk aidata koolitajat analüüsida ennast kui täiskasvanu õpetajat, osata luua õppimist toetavat ja soodsat keskkonda, osata kaasata õppijaid õpieesmärkide sõnastamisse.
Esimene peatükk
KOOLITAJA PROFESSIONAALNE ARENG
Professionaalseks tegutsemiseks koolitajana ei ole vajalik mitte ainult teema ja ainevaldkonna tundmine, vaid ka koolitajaoskuste omandamine (Karm 2007:135). Koolitajaoskuste omandamine näitab koolitaja professionaalsest arengut (Jarvis 1998). Professionaalne areng on avar ja mitmeid valdkondi haarav käsitus, mida võib tõlgendada erinevatest vaatenurkadest: professionaalse arengu seos pädevuse ja asjatundlikkuse kujunemisega, professionaalse arengu etappide eristamine, teadmise ja selle loomise muutumine professionaalse arengu käigus, sotsiaalse konteksti ja organisatsiooni mõju professionaalsele arengule, inimese elukäigu ja professionaalse arengu seosed, võimalused toetamaks professionaalset muutumist (Karm 2007:15).
Professionaalseks arenguks peab koolitaja analüüsima kompetentsuse mõistet, mis võiks pakkuda aluse, millele saab konstrueerida õppekava (Jarvis 1983). Soovitav oleks rajada õppekava kolmest elemendist koosnevale vundamendile, milleks on praktikute teadmised, oskused ja hoiakud:
• teadmised ja arusaamised vastavatest distsipliinidest, psühhomotoorsest elementidest, inimestevahelistest suhetest, moraalsetest väärtushinnangutest;
• oskused kasutada psühhomotoorseid võtteid, suhelda rolliga kaasnevate teiste isikutega;
• hoiakud, mille tulemuseks on teadmised ja pühendumine kutsele, soov etendada oma rolli professionaalselt (Jarvis 1998:218).
Selline baas peaks võimaldama kavandada mistahes koolituse õppeplaani sisu, kuid samal ajal lubab ta leppida kokku kõikide huvipooltega selles, mida tegelikult plaani lülitatakse (Jarvis 1998:219). Lisaks on oluline mõelda enda väärtuste, oskuste ja hoiakute üle kujunemaks kompetentseks koolitajaks:
• isiklikud õppimise vajadused
• isiklik motivatsioon
• isiklik visioon ja eesmärgid
• õppimise mõistmine
• isiklikud oskused
• tagasiside (Longworth, Davies 1996:20).
Tähtis on alati analüüsida ennast kui koolitajat, pidevalt õppida ja liikuda arengusuunas, omandades uusi teadmisi, oskusi, kogemusi, muutuda professionaaliks. Professionaal on kursis muutustega oma valdkonnas, rakendab valdkonna uusi teadussaavutusi, tegeleb arendustegevusega, laiendab pidevalt oma teadmisi ja oskusi, lahendab probleeme uuenduslikult, kasutab tagasisidet ja hinnanguid efektiivselt, teeb aktiivselt koostööd oma töökaaslastega ning kolleegid tunnustavad teda kui eksperti (Ruohotie 1996 viidatud Karm 2007:17). Professionaal vastutab ise oma praktilise tegevuse ajakohasuse ja asjatundlikkuse eest ning hoolitseb selle tagamiseks vajaliku pideva professionaalse enesearendamise eest (samas).
Selleks, et analüüsida mida tähendab
täiskasvanute õpetajaks olemine pakun Sulle küsimustikku, millele vastates näed, milline täiskasvanute koolitaja oled Sina! Küsimused aitavad Sul analüüsida ennast, mõista paremini täiskasvanute õpetaja olemust, õpetamise olemust!
I Eneseanalüüs:
Mida tähendab
täiskasvanute õpetajaks olemine?
Püüa vastata allolevatele küsimustele, mõeldes iga vastust hoolikalt läbi ning olles iseenda vastu aus!
Mida tähendab Sinu jaoks olla täiskasvanute õpetaja?
....................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
Milles seisneb Sinu kui täiskasvanute õpetaja kompetentsus?
....................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
Millistel eeldusel kujuneb professionaalsus?
....................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
Kuidas teadvustada enda õpetamiskäsitust?
....................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
Mis on Sinu jaoks õpetamises oluline?
....................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
Miks analüüsida oma õpetamistegevust?
....................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
Mida analüüsida, millele oma tegevuse analüüsimisel keskenduda?
....................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
Mis on õppimine Sinu jaoks?
....................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
Kuidas toetada täiskasvanute õppimist koolituse kaudu?
....................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
Kuidas suunata/toetada õppimist koolitustegevuses? (Märja, Lõhmus, Jõgi 2003:148).
....................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
Väga tubli! Vaata läbi mida Sa kirjutasid ja mõtle hoolikalt iga vastuse peale! Püüa luua terviklikkust seostades vastuseid omavahel! Tee enda jaoks kokkuvõte, milline täiskasvanute õpetaja oled SINA!
..........................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
Teine peatükk
KOOLITUSE PLANEERIMINE
Kui täiskasvanud õpetaja analüüsib professionaalseks arenguks oma kompetentsust, mõtiskleb oma väärtuste, hoiakute ja oskuste üle, võib ta hakata tegelema õppekava e koolituse planeerimisega. Õppekava sisaldab tavaliselt sihtide ja kindlate eesmärkide formuleeringut; osutab sisu valikule ja selle organiseerimisele; sisaldab kas otseselt või kaudselt teatud õppimise ja õpetamise näidiseid, kas sellepärast, et eesmärgid nõuavad seda, või siis sellepärast, et seda eeldab sisu organiseerimine (Taba 1962 viidatud Jarvis 1998:227-228). Lõpuks sisaldab õppekava ka tulemuste hindamist (samas). Koolituse planeerimine algab sihtgrupi koolitusvajaduste väljaselgitamisega (Knowles, Holton, Swanson1998:93).
Õpivajaduste diagnoos peab toimuma enne kursuse algust ning seepärast on loomulik, et õpetaja osaleb koos õpilastega õppeprogrammi planeerimisel (Jarvis 1998:229-230). Diagnoos peab alati eelnema õppimisele ja õpetamisele (samas).
Seega, kõige oluline enne koolitust on:
• uurida sihtgrupi koolitusvajadusi
• koostada õppekava
• planeerida koolituse ülesehitust (Knowles, Holton, Swanson 1998).
Õpetamise koht, õpperuumi kujundus, õppetsükli sisu ja kasutatavad meetodid on kõik õppeprotsessi osad (Jarvis 1998:230). Need peaksid olema seotud õppijate, nende õpivajaduste või soovidega ning õpistiiliga. Tulemuslik ( s.t. õppija eesmärkide saavutamist toetav) õppimine on võimalik üksnes otstarbekohase, plaanipärase ja järjekindla tegutsemise korral (Märja, Lõhmus, Jõgi 2003:166). Seega võib öelda, et õppimine on metoodiline tegevus. Meetod on sihikindlalt teostatav uurimisviis, plaanipärane töötamisviis või menetlus teaduslikuks tunnetamiseks; otstarbekohane ning kavakindel toimimisviis mingi eesmärgi saavutamiseks (samas).
Kasutatavad meetodid koolituste läbiviimisel võivad olla:
1. grupitööd
2. probleemide lahendamine
3. õppijate omavaheline suhtlemine
4. suuline kommunikatsioon
5. kuulamine
6. loov mõtlemine
7. kirjutamine
8. arutamine
9. lugemine (Longworth, Davies 1996).
Loomulikult peavad kasutatavad meetodid sobima grupi iseloomu ja tunni sisuga. Järelikult ei seisne meisterlikkus mitte ainult meetodite valdamises, vaid ka inimsuhtlemises. Nende erinevate faktorite kombinatsioon lubab jõuda efektiivse ja stimuleeriva õppeprotsessini (Jarvis 1998:230)
Knowles (1984) klassifitseerib seitse andragoogilist tegevust, mis võivad aidata täiskasvanuid efektiivselt õppida:
psühholoogiliselt soodustava keskkonna loomine õppimiseks
õppijate kaasamine koolituse planeerimisse
õppijate õppevajadusi analüüsi soodustamine
õppijate koolituse eesmärkide püstitamise soodustamine
õppijate julgustamine mõtlemaks ise välja sobivaid õppimise strateegiaid oma eesmärkide saavutamiseks
õppijate abistamine isikliku õppeplaani teostamisel
õppijate kaasamine väärtustamaks oma õppimist (viidatud Galbraith 1998:6-7).
Koolituse edukaks toimimiseks peab koolitaja arvestama nende tegevustega.
Kokkuvõtvalt võib öelda, et õppijate õppevajaduste väljaselgitamine ja õppekava planeerimine on rasked etapid koolituse ette valmistamisel aga kindlasti ka väga olulised, kuna nendest sõltub koolituse edukus ja efektiivsus. Täiskasvanud õppijate koolitajana tuleks kindlasti need etapid hästi läbi mõtlema. Selleks, teeme eneseanalüüsi, mis aitab välja selgitada mida SINA, kui koolitaja pead tähtsaks koolituse planeerimisel ja ettevalmistamisel.
II Eneseanalüüs:
Eneseanalüüs aitab SUL, kui koolitajal välja selgitada, mida pead tähtsaks koolituse planeerimisel ja ette valmistamisel. Selleks palun vasta allolevate väidete taha, kas
Jah („See on mulle väga oluline“) või
Ei („Ei pea seda oluliseks“).
Inimesed õppivad paremini: Vastus:
• kui uus teadmine on kujunenud probleemi lahendamise tulemusel Jah/ Ei
• kui õppimine on hästi struktureeritud Jah/ Ei
• kui osalevad grupitöös Jah/ Ei
• kui nad võivad luua ise midagi, süstematiseeritult õppimata Jah/ Ei
• eksperdi käest, kes teab millest ta räägib Jah/ Ei
Hea täiskasvanute koolitaja hakkab planeerima koolitust: vastus:
• arvestades õppijate koolitusvajadusi Jah/Ei
• küsides otse õppijate käest kuidas ja
mida nad soovivad õppida Jah/Ei
• arvestades õppijate õppeprobleemidega, mis Jah/ Ei
võiksid saada lahendatud koolitusel
• selgitades välja õppijate teoreetilist tausta Jah/ Ei
• selgitades välja õppijate poliitilist, kultuurilist ja Jah/ Ei
sotsiaalset tausta
Planeerides koolitust, ma püüan: vastus:
• lahendada õppijate õppeprobleeme Jah/ Ei
• luua motiveerivat ja soodsat õppimis keskkonda Jah/ Ei
• keskkonda, kus õppija võib avaldada oma hoiakud, Jah/ Ei
väärtused ja uskumused
• soodsat õppimis keskkonda, mis viib Jah/ Ei
eneseavamisele j interaktsioonini
Meetodid, milliseid kasutan koolitusel: vastus:
• probleemi lahendamine Jah/ Ei
• tagasiside õppijale Jah/ Ei
• julgustan õppijaid võtta vastutust oma õppimise eest Jah/ Ei
• suuline kommunikatsioon või dialoog Jah/ Ei
(Galbraith 1998: 59-64)
Tubli! Vaata nüüd hoolikalt läbi mida sa EI pidanud tähtsaks ja mõtle miks. Täiskasvanud koolitaja peab arvestama iga detailiga koolituse planeerimisel ja ette valmistamisel - alles siis saab öelda, et SINA, kui täiskasvanud koolitaja oled kompetentne ja professionaalne
Kirjuta nüüd kokkuvõtvalt, mida Sa pead arvestama koolituse planeerimisel, mida pead kõige tähtsamaks selle juures, kuidas lood õppijate jaoks toetavat ja soodsa keskkonda õppimaks efektiivsemalt. Mõtle hoolikalt läbi! Ära kiirusta, aeg ei ole piiratud!
.......................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
Allikad:
Galbraith, M.W. (1998). Adult learning methods. Florida: Krieger Publishing Company
Jarvis, P. (1998). Täiskasvanuharidus & pidevõpe: teooria ja praktika. Tallinn: SE&JS
Karm, M. (2007). Eesti täiskasvanukoolitajale professionaalsuse kujunemise võimalused. Tallinn: TLÜ Kirjastus
Knowles, M.S., Holton, E.F., Swanson, R.A. (1998). The adult learner. USA: Gulf Publishing Company, Houston, TX
Longwoth, N., Davies, W.K. (1996). Lifelong learning. London: Antony Rowe Ltd, Chippenham, Wiltshire
Märja, T.,Lõhmus.M, Jõgi.L.(2003). Andragoogika. Raamat õppimiseks ja õpetamiseks. Tallinn: Ilo
Eksperdi hinnang töövahendile:
Anastassia Martsenko praktiline töövahend "Eneseanalüüs koolitajale"
Hinnangu andja: Toomas Roolaid, koolitaja
Autor on valinud töövahendi kasutamise meetodiks suunatud eneseanalüüsi, mida eelnevalt selgitab küsimuste teoreetiline käsitlus. Selline lähenemine koolitaja eneseanalüüsi toetamiseks sobilik, mis on töövahendi tugev külg.
Üldise tonaalsusena töövahend austab ja võimestab koolitajat, rõhutades enesereflektsiooni ja teadliku otsustamise tähtsus. Küll aga mõnes kohas, just küsimustike juhendamises, hakkab veidi silma nö "töövihikulik" stiil, mis ei ühti töövahendi ülesandepüstitusega ja autori kavatsusega suures plaanis.
Autor on teinud mõistliku sammu täiskasvanute koolitaja eneseanalüüsi toetamiseks ning pakkunud välja olulised küsimused, mille läbi mõtlemisest on koolitajal kindlasti kasu. Õppevahend on edasi arendatav, eelkõige on reserv selles, kui täiendada seda analüüsi jaoks vajalike pidepunktidega eraldi kogenud ja alustava koolitaja jaoks.
Küll aga vajab töövahend edasist tööd koolitaja kõnetamise (retoorika ja küsimuste püstitamise viis) viimistlemisel, et ei jääks ekslikku muljet, et autor soovib mitte tekitada enesereflektsiooni, vaid üsna direktiivselt öelda koolitajale, millised on õiged vastused.